Innovationernas betydelse för det enskilda företaget

Lästid: 4-6 minuter
Kategorier: Innovation
shutterstock_326465078

I mitt förra blogginlägg diskuterade jag varför innovationer är viktiga för samhället i stort. I den här kommer jag istället fokusera på varför innovationer är viktiga för det enskilda företaget. I grunden är innovationer viktiga för företag av samma skäl som de är viktiga för länder, men den direkta konkurrensen från andra inhemska och utländska företag gör att vikten av innovationer blir tydligare för det enskilda företaget.
När ett företag lanserar en ny produkt och det inte finns några jämförbara alternativ kommer det företaget att kunna kräva ett ganska högt pris för sin produkt och konsumenterna som verkligen vill ha den nya produkten har inget val än att betala det initialt höga priset. Under den här perioden kommer företaget alltså ha en monopolposition på marknaden och kunna hålla en hög marginal på sin produkt. Viktigt att tänka på är att detta inte enbart ska ses som något negativt! Om inte företaget kan tjäna mycket på sin produkt i början när den är ny skulle det kanske inte löna sig för dem att utveckla den alls. Vilket innebär att den aldrig skulle nå marknaden alls och vi kunder skulle inte kunna köpa den. Precis av denna anledning är det vanligt inom till exempel läkemedelsindustrin att ta patent på nya läkemedel.

Med tiden kommer andra företag att försöka tillverka liknande produkter till ett lägre pris och i takt med att produkterna blir tillgängliga för konsumenterna kommer det företaget som var först på marknaden att se sina marknadsandelar krympa och sina marginaler sjunka. Om detta företaget inte gör något kommer det till slut att bli utkonkurrerat av de andra och eventuellt till och med gå i konkurs. De vanligaste alternativen företaget har att välja på för att hålla sig kvar på marknaden är:

(1) Att effektivisera tillverkningsprocessen genom processinnovationer så att de kan sänka priset på sin produkt. En möjlighet kan vara att öka tillverkningsskalan och på så sett minska styckkostnaden för produkten.

(2) Att förbättra kvalitén på sin produkt så att den blir bättre än de andra företagens konkurrerande produkter (en inkrementell produktinnovation). Det kanske går att förbättra batteriet eller chassit i en elektronisk produkt för att öka hållbarheten, eller att byta ut materialet i en tröja från billig polyester som bara håller några tvättar till rejälare bomull som håller formen längre.

(3) Att tillverka en helt ny produkt (en radikal produktinnovation), som t.ex. Husqvarna gjorde en gång i tiden när de utvidgade sin tillverkning från vapen till att även inkludera symaskiner, köksutrustning och cyklar.

(4) Att profilera och marknadsföra sig och sin produkt för någon speciell egenskap produkten har – gärna på ett annorlunda sätt som sticker ut lite från mängden och eventuellt kan locka vissa målgrupper som andra företag inte har fångat upp (marknadsföringsinnovation). Tydliga exempel kan ses i bilbranschen där Volvo länge har nischat sig som en trygg familjebil, medan t.ex. BMW och Mercedes har nischat sig som sportiga och kraftfulla alternativ för den som vill ha en häftig körupplevelse. Ett annat exempel är den annorlunda reklamkampanj Coca Cola lanserade för ett par år sedan när de tryckte upp personnamn och liknande på flaskornas etiketter.

(5) Att börja sälja produkten på en ny marknad där de andra konkurrenterna ännu inte har börjat sälja sina alternativ. Ofta sker detta i form av export till andra länder, men det kan även handla om nya inhemska marknader genom att man upptäcker nya användningsområden för redan existerande produkter.

Detta visar tydligt hur det enskilda företaget är beroende av att vara innovativt för att i längden kunna hålla sig kvar på marknaden. Detta kan jämföras med den brittiske filosofen Herbert Spencers idé om att de bäst anpassade kommer att överleva. Med andra ord, den som inte kan anpassa sig till nya omständigheter eller flytta någonstans där dess egenskaper passar bättre kommer att dö.

 

Tina Wallin. Foto Anna Hållams

 

 Tina Wallin
Doktorand
 Nationalekonomi, Internationella Handelshögskolan
Twitter: @tinabtwallin

 

Lämna en kommentar