Elimu Haina Mwisho = Education is Endless
I Tanzania är tonårsgraviditeter vanligt. När en tjej blir gravid får hon inte fortsätta gå i skolan. Enligt de traditionella reglerna får hon heller aldrig komma tillbaka in i skolsystemet, men efter enträget och målmedvetet arbete finns det nu en alternativ väg. Den går via landets folkhögskolor.
På 70-talet startades folkhögskolor i Tanzania, med inspiration från Sverige. Sedan dess har det hänt mycket, och det finns 55 Folk Development Colleges (FDC) i landet. Karibu Tanzania Organization (KTO) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., som grundades 1990, arbetar nationellt med flera stora satsningar, som ger resultat både i landet i stort och i lokalsamhället. Arbetet för att unga mammor inte ska stängas ute från utbildningssystemet är ett exempel. Programmet heter Elimu Haina Mwisho, som betyder Education is Endless. Ett livslångt lärande alltså.
– Vi har jobbat för att den här policyn såklart måste bort, att unga gravida tjejer inte får fortsätta, säger Mia Mjengwa Bergdahl, programansvarig och ansvarig för samverkan på KTO.
KTO har tagit på sig rollen som en paraplyorganisation, och arbetar å ena sidan mot folkhögskolorna, å andra sidan mot flera olika ministerier.
– Det är som en fotbollsplan, man måste se vilka som är spelarna, och vem är domare här? Och så måste man flytta fram sina positioner. Flytta ett steg i taget, pusha lite till.
Och det har de lyckats med. När programmet riktat mot unga kvinnor tog fart såg man ett behov av barnomsorg, och personal som kunde ta hand om barnen. Man såg också att så länge barnomsorgen kostade pengar så fick satsningen inte så stor effekt som det var tänkt, många unga mammor hade inte möjlighet att använda sig av den och kunde därmed ändå inte börja på folkhögskola.
Infrastruktur och utbildningsvägar
I sitt arbete fick KTO med utbildningsministeriet på tåget, som anammade satsningen som sitt eget program. Vägen genom folkhögskolan är nu ett godkänt sätt för de unga mammorna, och självklart även andra, att få en utbildning och en möjlighet att även ta sig vidare in i utbildningssystemet om de vill.
– Det är så otroligt viktigt det där att det inte blir stopp, utan lärande måste alltid fortsätta.
Det finns nu gratis barnomsorg för de som studerar, ministeriet har renoverat lokaler runt om i landet för både barnomsorgen och folkhögskolearbetet, och folkhögskolorna utbildar sin egen barnomsorgspersonal och personal till den växande barnomsorgen i lokalsamhället.
På det som kan liknas vid allmän linje får deltagarna med sig motsvarande gymnasieutbildningen, man väljer också att fördjupa sig i någon yrkesfärdighet och alla läser entreprenörskap och livskunskap. Mia beskriver livskunskapen som en otroligt viktig del för de unga i landet, inte minst för kvinnor. ”Ett hopkok av bra grejer”, det handlar om självförtroende, beslutsfattande, medborgarskap och jämställdhetsfrågor.
– Vårt mål är att alla ska kunna välja själv, man ska kunna öppna upp så många dörrar som möjligt, säger Mia.
När du har gått allmän linje på en folkhögskola kan du starta eget, bli anställd, eller läsa vidare. Elimu Haina Mwisho – livslångt lärande alltså. Men det finns även annat i folkhögskolornas utbud. Korta kurser, långa kurser, skräddarsydda lösningar.
– Om man är runt en Folk Development College så ska man kunna komma och säga att ”Vår kvinnogrupp vill ha en kortkurs. Vi vill lära oss lite om bokföring och så vill vi lära oss hur vi gör de här kakorna bättre, för vårt projekt”.
Kvinnorna tar plats
2020 var första året som det var fler kvinnor än män på Tanzanias folkhögskolor. Satsningen på att skapa en alternativ väg tillbaka in i utbildningssystemet för unga är en framgång, men KTO har också börjat arbeta med grundproblemet, att framför allt tjejer tvingas sluta skolan.
I projektet Mpira Fursa använder man fotboll för att stärka unga kvinnor och flickor. Tre ministerier och fotbollförbundet är inblandade. Deltagarna får, förutom att träna fotboll, ledarskapsträning och kunskaper om sina rättigheter. Fotbollsdeltagarna i sin tur gör praktik ute på grundskolor, och tränar där tjejer. I en miljö där tjejer hela tiden måst hantera risker, för övergrepp eller att bli bortgift till exempel, blir fotbollsträningen utan män och pojkar en fristad. Bredvid planen avhandlas mer än spelet, och tjejerna från folkhögskolan kan stötta barnen i deras vardag.
Fotbollförbundet i sin tur vill sätta Tanzania överst på pallen i afrikanska mästerskapen, och går in med tränarutbildning till alla. Nu har nästan varje folkhögskola ett eget fotbollslag, och har till och med i dagarna fått chansen att ställa upp med ett gemensamt lag i landets näst högsta liga. Mpira Fursa kan stärka både den enskilda tjejen och lokalsamhället.
– Fotboll är ett sätt att ta plats, och få ta plats. Det är en bra skjuts i det, säger Mia Mjengwa Bergdahl.
KTO fortsätter sitt arbete, bland annat med stöd från Sida, och folkhögskolorna som en gång startades med svensk hjälp är nu en institution att räkna med i Tanzania.
Sara Bref