Cecilia Bjursell om äldres livslånga lärande

Fem utbildningsbehov kan enskilt eller i kombination användas för att förstå hur livslångt lärande kan bidra på ett positivt sätt i individens liv, skriver Cecilia Bjursell i Äldre i centrum.

I studier av äldres lärande framkommer två övergripande skäl till att deltagarna söker sig till utbildningsaktiviteter: De vill ingå i ett socialt sammanhang och de vill öka sina kunskaper. Det som ibland glöms bort är att även individens utbildningsnivå och sociala umgänge påverkar deltagande. Motivbilden är komplex och kan skifta över tid och dessutom skapar sociala faktorer förutsättningar som vi kanske inte alltid tänker på.

Läs hela texten hos Äldre i centrum. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Se också:

Blogg: Visdom och kunskapssamhället Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

 

Existentiella perspektiv på lärande senare i livet:

 

Historieämnets betydelse för bildning och lärande senare i livet:

2021-12-13