Per Askerlund

Universitetslektor i biologi
Avdelningen för natur och samhälle , Högskolan för lärande och kommunikation
Docent i växtbiokemi

Per är född i Stockholm 1960. 1984 tog han examen på biologlinjen vid Uppsala universitet. Han fortsatte sina studier med en forskarutbildning inom ämnesområdet växtbiokemi och avlade en filosofie doktorsexamen vid Lunds universitet 1990. Forskningen behandlade sådana biokemiska händelser som är inblandade vid reduktion av trevärt järn på cellens yta och i växtens försvar mot invaderande mikroorganismer.

Efter disputationen tillbringade Per drygt två år som postdoc vid Department of Plant Sciences, University of Oxford, England, där intresset riktades mot de jonpumpar som transporterar kalciumjoner ut ur växtceller och vars aktivitet är en förutsättning för funktionen av cellens inre signalsystem och för fosfatbaserad ämnesomsättning. 1990-1992 var Per Visiting Scholar vid Wolfson college, Oxford.

Hans fortsatta forskning har även den rört sig inom växtfysiologin, med biologiska membraner som huvudinriktning. Efter återkomsten till Sverige tjänstgjorde han 1992-1999 som forskarassistent och vikarierande universitetslektor vid Institutionen för växtbiokemi, Lunds universitet. Under denna period fortsatte Per studiet av kalciumpumpar i växter inom ett eget projekt som finansierades av Naturvetenskapliga forskningsrådet, och handledde inom detta område en doktorand till disputation. Han blev docent i växtbiokemi vid Lunds universitet 1996.

Efter att skaffat sig formell behörighet som gymnasielärare i kemi och biologi vid Malmö högskola tjänstgjorde Per år 2000-2002 som lektor i kemi vid Katedralskolan i Växjö.

Per tillträdde 2002 sin nuvarande tjänst som universitetslektor i biologi vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping. Vid sidan om undervisningen ägnar han sig åt forskning om utomhusmiljöer för hälsa och lärande, mellan 2017-2020 särskilt inom ett av FORMAS finansierat projekt med titeln: "Multi-functional urban outdoor preschool settings and the promotion of health and ecosystem services: An investigation of collaborative processes". För närvarande (2024) deltar han i forskningsprojektet "Overcoming climate change worry: How action competence can contribute to wellbeing among young adults".