Praktiknära utbildningsforskning (PUF)
Forskningsmiljön PUF bedriver forskning som har tydlig relevans för skolans, förskolans och fritidshemmets praktiker. Vi arbetar för en hållbar samverkan mellan forskning och utbildning i alla olika skolformer. Forskningssamarbetena är såväl regionala, nationella som internationella.
Gemensamt för forskningen i miljön är att den utgår från frågor som olika aktörer inom utbildningssystemet kan ställa sig i sin yrkesutövning. Därmed har forskningen tydlig relevans inte bara för grundskola, gymnasieskola, fritidshem och förskola, utan även för lärarutbildningen. Flera av miljöns forskare är också djupt involverade i JU:s lärarutbildningsprogram.
För mer information, kontakta forskningsmiljöledarna:
Anna-Lena Godhe
Teman
Forskare
Gruppmedlemmar
Professorer
Docenter
Forskare och postdocs
Doktorander
- Susanna Anderstaf
- Johan Bäcklund
- Carin Bäcknäs Länk till annan webbplats.
- Marie Carlsson Länk till annan webbplats.
- Soodabeh Einhärjar Länk till annan webbplats.
- Maria Helming Gustavsson Länk till annan webbplats.
- Josefin Rostedt Länk till annan webbplats.
- Linda Sjögren Länk till annan webbplats.
- Tina Yngvesson Länk till annan webbplats.
- Charlotte Öhman
Adjunkter
- Git Blomberg Länk till annan webbplats.
- Monica Carlsson Länk till annan webbplats.
- Eva Dahlqvist
- Fredrik Ebefors
- Per Håkansson Länk till annan webbplats.
- Karin Jardmo Länk till annan webbplats.
- Eva-Lena Jonsson Länk till annan webbplats.
- Birgitta Lundberg Länk till annan webbplats.
- Ulrika Martinsson Länk till annan webbplats.
- Lina Mrak
- Gun Sand Länk till annan webbplats.
- Ulla-Lena Simonsson
- Helena Svanängen Länk till annan webbplats.
- Carina Svensson Länk till annan webbplats.
- Andreas Widlund
- Anna Wiman Häll Länk till annan webbplats.
- Klas Öhling
Affilierade forskare
Projekt
Pågående forskningsprojekt:
- MOST – Meaningful Open Schooling Connects Schools To Communities
- Professionsdriven skolutveckling med fokus på förskolan och förskoleklass
- ULF – Praktiknära skolforskning
Avslutade forskningsprojekt:
Publikationer
- Lindberg, Y., Godhe, A., Bäcke, M., Haglind, T., Galbraith, A., Selvander, F., Rangsjö, J. (2024). Futures Day: Framtidsperspektiv och kollaborativt skrivande med GenAI i svensk- och teknikämnet på gymnasiet.
- Godhe, A., Lindberg, Y., Bäcke, M. (2024). Students create futures: Diffraction patterns in writing practices and processes with GenAI.
- Godhe, A., Lindberg, Y. (2024). Composing future imaginaries in L1.
- Alnervik, K., Öhman, C., Anderstaf, S., Wennefors, K. (2024). Vårdnadshavare i förskolan - förtroendefulla relationer för professionellt samarbete. Stockholm: Lärarförlaget
- Öhman, C. (2024). Development dialogue in Preschool – a study about how parental participation appears through preschool teachers’ professionalism. European Early Childhood Education Research Association (EECERA)
- Ekdahl, A., Björklund, C. (2024). Teaching number relations with finger patterns when exceeding 10.
- Ekdahl, A., Kerekes, K. (2024). Implementing a French teaching program in a Swedish grade 1 classroom. Göteborg: Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF
- Björklund, C., Elofsson, J., Kullberg, A., Ekdahl, A., Runesson Kempe, U., Alkhede, M. (2024). Preschool class students’ discernment of number structure in a spatial pattern. Göteborg: Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF
- Ekdahl, A., Lundberg, B. (2024). Att utveckla undervisning om tal och talrelationer i förskoleklass. Forskning om undervisning och lärande 12(2), 85-107
- Björklund, C., Elofsson, J., Kullberg, A., Ekdahl, A., Runesson Kempe, U., Alkhede, M. (2024). Förskoleklasselevers användning av talstrukturer. Forskning om undervisning och lärande 12(2), 31-45
- Elofsson, J., Runesson Kempe, U., Ekdahl, A., Björklund, C. (2024). Kartläggning av förskoleklassens matematikundervisning om tal – kvalitativa skillnader och lärandemöjligheter. Forskning om undervisning och lärande 12(1), 47-68
- Florin Sädbom, R. (2024). Like stepping into a spaceship: Adjunct lecturers lived experiences during their initial time in teacher education programs in Sweden. Journal of Praxis in Higher Education
- Mårtensson, P., Runesson Kempe, U., Hansson, H. (2024). Practicing variation theory beyond learning study. International Journal for Lesson and Learning Studies 13(5), 49-60
- Wahlström, N., Schmidt, C. (2024). Considering critical moments, co-authoring and active engagement in learning. Educational research (Windsor. Print)
- Kullberg, A., Björklund, C., Runesson Kempe, U., Brkovic, I., Nord, M., Maunula, T. (2024). Improvements in learning addition and subtraction when using a structural approach in first grade. Educational Studies in Mathematics
Alla träffar från DiVA (634)