Forskare tillbringade två månader i fängelse

Joel Berglund, doktorand i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University, genomför en unik studie om hur utbildning fungerar för intagna i fängelse. Han har tillbringat 21 dagar på en mellanstor säkerhetsklassad anstalt för att observera undervisningen, samt prata med både intagna och lärare. Syftet är att förstå hur utbildning bedrivs i en miljö präglad av strikta regler och begränsade resurser.

Genrebild på lärcentra på anstalt. Bilden är inte tagen på samma anstalt som forskningen bedrivits på. Foto: Kriminalvården.

I Sverige har vissa intagna möjlighet att studera på grundskole- eller gymnasienivå, motsvarande komvux. Utbildningen sker på lärcentra på anstalterna via distansundervisning, där internerna läser ett ämne i taget med hjälp av datorer utan internet. Lärarna på plats erbjuder stöd, men undervisningen bygger till största delen på självstudier. Prioriteringen för utbildningsplatserna görs utifrån ålder och tidigare utbildningsnivå, där yngre intagna utan fullständiga betyg ofta ges företräde. De som får möjlighet att studera deltar vanligtvis tre halvdagar i veckan.

Stort behov

– Många i fängelse saknar utbildning eller fullständiga betyg. Behovet av studier är stort men det är ett begränsat antal platser. Behoven kommer troligen även att öka framöver med tanke på den samhälleliga utvecklingen och fler som sitter i fängelse, säger Joel Berglund.

Utbildningen på anstalter står även inför andra utmaningar, däribland den begränsade tillgången till ämneslärare. Varje lärcentra har några lärare inom olika ämnen, men om en intagen behöver hjälp med ett annat ämne sker det oftast genom telefonkontakt med lärare på en annan anstalt. En annan utmaning är att beläggningen på anstalterna ökar och köerna till utbildningsplatserna blir längre.

Genomfört intervjuer och observationer

Sysselsättningskrav i fängelser

Sysselsättningskrav innebär att intagna i fängelser har skyldighet att delta i strukturerade aktiviteter under sin tid i anstalt. Dessa aktiviteter kan inkludera rehabiliteringsprogram, studier, arbete eller annan typ av sysselsättning som är avsedd att stödja deras återanpassning till samhället. Sysselsättningen är viktig för att främja både personlig utveckling och minska risken för återfall i brott.

Forskningen genomfördes genom så kallade etnografiska studier på en mellanstor säkerhetsanstalt där Joel tillbringat 21 dagar under två månader. Han har gjort intervjuer och observationer med både intagna och lärare för att få en bild av hur lärandet fungerar i den inlåsta miljön.

– Om en forskare ska bli expert är det viktigt att man har en kännedom om miljön rent fysiskt, säger Joel Berglund, och betonar vikten av att förstå den specifika kontexten för att kunna skapa en mer komplett bild av utbildningens möjligheter och begränsningar bakom murarna.

Framöver planerar han att intervjua lärare på fler anstalter och så småningom även leverera en forsknings- och utvecklingsrapport (FoU) till Kriminalvården.

Samarbete med Kriminalvården

För att komma in på anstalten och genomföra studierna har det också krävt ett nära samarbete med Kriminalvården. Ett samarbete som har fungerat bra, även om processen har inneburit att han har behövt navigera kring många regler och restriktioner.

– Det har gått bra att samarbeta med Kriminalvården och man förstår att vissa saker tar tid då det är känsliga miljöer. Det är en rigorös process, förklarar Joel Berglund.

Studien är en del av Joel Berglunds kommande doktorsavhandling i pedagogik med inriktning mot vuxnas lärande. Han har en bakgrund som ämneslärare inom historia och svenska som andraspråk. Han har även jobbat som behovsanställd lärare på en anstalt.

Etnografisk studie

En etnografisk studie är en forskningsmetod inom samhällsvetenskapen som fokuserar på att förstå människors beteenden, kulturer och erfarenheter genom observation och deltagande i deras vardag. Denna metod innebär ofta att forskaren är på plats under en längre tid för att samla in data genom intervjuer och observationer. Målet är att få en djupgående insikt i den studerade gruppens liv och sociala sammanhang.

Kontakt

2024-10-24