Nytt forskningsprojekt om landsbygdens kompetensutmaningar
Företag inom metallindustrin är ofta lokaliserade på landsbygden vilket skapar utmaningar kring rekrytering och arbetsplatsers attraktivitet.
I ett nytt projekt ska forskare från Jönköping University (JU) och Uppsala universitet, ihop med näringsliv och kommuner titta på hur man kan jobba ihop för att skapa attraktiva miljöer att bo och arbeta i.
Projektet finansieras av Vinnova och är en fortsättning på projektet KOMPET som efter tre års tid nu går mot sitt slut. Det var under arbetet med det tidigare projektet som gruppen kom fram till att det behövdes mer forskning på den geografiska platsens betydelse när det kommer till kompetensförsörjning.
– Att skapa en attraktiv plats är något vi behöver göra tillsammans. Kommuner är beroende av att det finns attraktiva arbetsgivare i dess närhet och näringslivet är i sin tur beroende av kommunerna, säger Lina Bjerke, universitetslektor, docent i nationalekonomi på Jönköping International Business School (JIBS), och projektledare för LOKOMET.
På forskarsidan är Lina är en av initiativtagarna till projektet ihop med Anette Johansson, universitetslektor i arbetsorganisation på Tekniska Högskolan i Jönköping (JTH) och Katarina Graffman, forskare i antropologi vid Uppsala universitet.
– LOKOMET handlar i grunden om hur det kan bli enklare att samverka. Vi hoppas kunna hitta nycklar till hur vi kan samarbeta mellan företag och kommun så att det blir konkret. Jag hoppas också att projektet ska skapa en större förståelse mellan parterna, säger Anette Johansson.
Handlingsorienterat genom workshops
I projektet jobbar man i lär-cykler och har lärande workshops med två månaders mellanrum. Mellan workshops arbetar varje projektgrupp med utvecklingsarbete och ”hemläxor” kopplat till projektets målsättningar. Under de gemensamma träffarna får alla delta aktivt och redovisa till exempel aktiviteter, utmaningar och hinder.
Den 4 december var det dags för projektgruppens första workshop där
deltagarna fick redovisa sin första ”hemläxa”. Den handlade om vilken betydelse en plats har för ett företags kompetensförsörjning.
En attraktiv plats spelar roll
På företagssidan är det Bruzaholms bruk, Hydal Components, Eksjö och Vetlanda kommun som ingår i projektet. Företaget Placebrander deltar också som processledare för projektet.
Placebrander har lång erfarenhet av platsattraktionsfrågor och platsutveckling.
– Vi är vana att agera i gränslandet mellan offentlig, privat och ideell sektor. Att få alla aktörer att fundera på åt vilket håll man vill, hur man kan samverka och handla för att nå dit är viktigt, säger Anna Österlund, vd på Placebrander.
Ett av företagen som berättade om utmaningarna kopplade till platsen under den första workshopen var Bruzaholms bruk.
– När vi arbetade med projektet KOMPET kom vi ofta tillbaka till diskussionen om hur viktig platsen är för kompetensförsörjning. Att få folk att vilja bo och leva på en plats är en förutsättning för att kunna jobba på samma ställe. Det är bra att LOKOMET nu blir en fortsättning på det tidigare projektet och att vi tillsammans kan arbeta vidare med frågan, säger Marie Krantz, produktionschef på Bruzaholms bruk.
Projektet ska utveckla en ny samverkansmodell
Målsättningen med projektet är att hitta ett konkret sätt att arbeta i samverkan kring kompetensförsörjning som är relevant för det lokala och regionala näringslivet. På lite längre sikt vill man genom projektet se till att företagen på en geografisk plats blir en väl integrerad del i det lokala och regionala arbetet med platsens attraktivitet, samt att offentlig sektor ska ses som en naturlig samverkanspartner för näringslivet gällande frågor som rör kompetensförsörjning.
Camilla Egerlid är näringslivschef på Eksjö kommun. För henne var det en självklarhet att tacka ja till att delta i projektet.
– Kompetensförsörjning är avgörande för vår framtid och den geografiska platsen hänger samman med det. Jag skulle vilja att vi genom projektet kan få en tydlig och gemensam bild av vad vi behöver göra för att bli den attraktiva platsen kopplat till näringsliv. Att vi ska hitta en gemensam väg, säger Camilla Egerlid.