Storsatsning på AI - JU del av ny forskarskola
Artificiell intelligens är på väg att bli en självklar del av klassrummet, men hur kan lärarutbildningen förbereda sig för detta? Det är utgångspunkten för forskarskolan GRAITE, där nio svenska lärosäten, bland annat vid Jönköping University (JU), går samman för att utforska möjligheterna – och samtidigt värna skolans demokratiska grund. Forskarskolan får 42 miljoner kronor från Vetenskapsrådet.

Från Futures Day tidigare i år där elever skrev framtidsberättelser med hjälp av AI.
Precis som i samhället i stort finns det olika åsikter kring artificiell intelligens (AI) inom skolvärlden. Förespråkarna ser möjligheter att underlätta administration, anpassa undervisning och kunna ge bättre stöd till elever. Kritikerna å andra sidan pratar om teknikberoende, ökad skärmtid och fuskmöjligheter. Forskarskolan GRAITE:s fokus ligger på hur lärarutbildare kan förstå, använda och kritiskt förhålla sig till AI-tekniker, och samtidigt rusta framtidens lärare för undervisning i en skola och ett samhälle alltmer präglat av AI-baserade tekniklösningar.
– Det handlar om att vi redan på lärarutbildningen behöver integrera AI:s möjligheter, men också lära studenterna om dess begränsningar och risker. Skola och utbildning kan inte ställa sig utanför den digitala samhällsutvecklingen. Det behövs forskning med lärarutbildare, lärare, elever och övrig skolpersonal om och med AI för att anpassa tekniken och finna metoder som gynnar lärandet och verksamheten i skola och utbildning, säger Ylva Lindberg, professor i pedagogik och ansvarig för JU:s medverkan i GRAITE.
Två nya doktorander till Högskolan för lärande och kommunikation
Forskarskolan, vars fullständiga namn är ”GRAITE: Forskarskolan för artificiell intelligens i lärarutbildningen”, är femårig och startar redan vid årsskiftet. 16 nya doktorander kommer att antas, varav två på Högskolan för lärande och kommunikation vid JU, som anställs under vårterminen. De kommer att ha ett handledarteam där expertis inom AI-teknik från andra fackhögskolor på JU ingår. Doktoranderna ska undersöka frågor som: Hur påverkas lärarrollen när artificiell intelligens blir en alltmer integrerad del av undervisningen? På vilket sätt kan lärarutbildare stärka och vidareutveckla sin digitala kompetens för att möta dessa förändringar?
Tekniken väcker viktiga frågor om etik och samhälleliga konsekvenser. Forskningens uppgift blir därför att bidra till en användning av AI i utbildning som är både hållbar och rättvis.
Redan mycket AI-forskning på JU
HLK har varit tidigt ute nationellt med att utforska möjligheter med generativ AI inom ämnena teknik, samhällsvetenskap och svenska. Sedan 2023 bedrivs det pågående projektet Futures Day med flera partners för att undersöka gymnasieelevers samskrivande med AI.
– Vi fyller en viktig funktion med att koppla AI-samarbeten till samhällsvetenskaplig och humanistisk forskning och undervisning inom GRADEResearch med spetsforskare nationellt och internationellt. Doktorandtjänsterna stödjer också tvärvetenskaplig forskning vid JU som bedrivs i forskarnätverket JAINe, säger Ylva Lindberg.
Den nya forskarskolan ingår i GRADEResearch som är ett forskarskolekonsortium bestående av nio svenska lärosäten som förser en gemensam forskarutbildningsmiljö inriktad mot att förstå hur utbildning påverkas av samhällets pågående digitalisering. Sammantaget omfattar GRADE omkring 75 doktorander fördelade på nio olika lärosäten. I och med den nya forskarskolan flyttar även konsortiet sitt kansli från Umeå universitet till Mittuniversitetet som är projektägare för GRAITE.
Läs mer om GRADEResearch här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Övriga lärosäten delaktiga i GRAITE:
Mittuniversitetet (projektägare)
Umeå universitet
Högskolan i Halmstad
Kungliga tekniska högskolan KTH
Linnéuniversitetet
Göteborgs universitet
Högskolan i Gävle
- Professor i pedagogik inrikt. språk- och litteraturdidaktik
- Högskolan för lärande och kommunikation
- ylva.lindberg@ju.se
- +46 36-10 1495