TGIBF - Thank goodness it’s (Black) Friday

Kläder i en butik med reaskyltar

Foto: Unsplash

2021-11-26

Det finns flera konsumtionsevenemang som annonseras av stora butiker i november, inklusive Singles Day (11 november) och Black Week.

Singeldagen, som hålls den 11/11, ska frammana bilder av "kala grenar" (ett kinesiskt uttryck) och firar att vara ogift. Black Week inkluderar både Black Friday (sista fredagen i november - 26 november 2021) och Cyber ​​​​Monday (måndag 29 november). Även Amazon Prime day (8-18 november) eller Prime week är i samband med dessa, vilket betyder att det finns en mängd evenemang spridda över november. Vissa återförsäljare beskriver dem som "en dag som varar en hel vecka" - något som beskrivs som ”Black Friday creep”.

Författare

Black Friday började i USA och sedan startades andra kampanjer i anslutning till det (till exempel Cyber ​​​​Monday; Amazon Prime Day), alla med fokus på att uppmuntra till konsumtion. Detta görs genom att lansera olika typer av kampanjer, som vanligtvis erbjuder ett utbud av varor till lägre priser. Det är dessa lägre priser (specialerbjudanden / fantastiska erbjudanden etc.) som används för att locka shopparen till butiken eller webbplatsen. Även om julhandeln fortfarande är viktig för svenska konsumenter, så angav angav 57 % av de tillfrågade 2020 att de skulle handla under Black Friday. Black Friday ger möjlighet att sprida ut julhandeln över en längre period, vilket är kan gynna både återförsäljare och konsumenter.

Vad tjänar konsumenten på det?

Forskningen tyder på två stora fördelar förknippade med en konsumtionshändelse som Black Friday – nämligen en utilitaristisk fördel och även en hedonistisk fördel.

Utilitaristiska (eller rationella) fördelar inkluderar faktumet att en konsument kan köpa produkter till billigare priser och få förmånliga konsumentvillkor som till exempel förlängd betalningsperiod eller en enkel bytesprocess. Den ökade internetshoppingen (kopplad till den senaste pandemin) under Black Week har inneburit att konsumenter kan komma åt dessa billigare priser utan att lämna bekvämligheten i sina egna hem (eller fåtöljer), de slipper undan trängsel, kan handla när det passar dem och med minimal fysisk ansträngning. Med fokus på Black Friday-erbjudanden kan konsumenter jämföra erbjudanden från olika återförsäljare för att se vilka som har de bästa erbjudandet. Att göra denna typen av jämförelser är ännu enklare när den kan göras online.

Men är varorna billigare under Black Friday? Vissa konsumentorganisationer (i Storbritannien) har undersökt priserna på en rad produkter och funnit att de har samma pris (eller billigare) vid andra tillfällen på året, vilket tyder på att erbjudandena inte är så bra eller billiga som konsumenterna tror att de är. Kunder kan kontrollera prisförändringen på sajter för shoppingjämförelser där prishistoriken för produkterna visas.

Men Black Friday handlar också om förlustelse och nöje, de hedonistiska fördelarna. Konsumenter spenderar mycket tid på att bläddra och jämföra eller bara titta på de olika artiklarna som erbjuds. Att köpa varor till billigare priser är en del av det roliga, eftersom konsumenter känner sig framgångsrika när de tror sig ha sparat mycket pengar genom att köpa produkten till en bra deal.

Ibland fungerar Black Friday som en bra ursäkt för att köpa en present till sig själv - det du alltid velat ha, som finns på rea till ett billigare pris. I dessa lägen kan Black Friday vara den ursäkt du behöver. Att kunna köpa en produkt till ett billigare pris kan också locka konsumenter att prova något nytt och uppleva spänningen som detta skapar. Det faktum att Black Friday insträffar under en begränsad period uppmuntrar också konsumenter att agera snabbt, eftersom det finns en begränsad tid för att få det specifika erbjudandet eller extrapriset – och den tillhörande rädslan för att missa något (fear of missing out - FOMO).

Medveten konsumerism

Vissa väljer ett alternativ till Black Friday. Lördagen den 27 november infaller "En Köpfri dag" som firas i Nordamerika, Storbritannien, Sverige och Finland. Denna dag är ett sätt för konsumenter att protestera mot överkonsumtionen i samhället. För andra är beslutet när de står inför Black Friday snarare att handla medvetet och inte ryckas med av spänningen i att göra en bra deal. Naturligtvis kan detta vara mycket svårt eftersom lockelesen av ett lågt pris är mycket svårt att motstå!

Black Friday, Black Week och kanske till och med Black Month (i framtiden) är ett faktums. Som konsumenter måste vi bestämma hur vi ska närma oss den här tiden på året, hur mycket vi kan spendera (utifrån vår budget) och medvetet bestämma vad våra resurser ska läggas på. Om du behöver en ny surfplatta kan det vara värt att titta på Black Friday-erbjudandena. Men bara för att den är på rea betyder det inte att det alltid är en bra affär. Så ta en titt på erbjudandena men gör din hemläxa innan du spenderar!

Referenser

Kanter, D and Källström, O. (2019). "Wanna browse for some Black Friday deals?": An exploratory research uncovering meanings of Utilitarian and Hedonic motivation of Swedish consumers towards online shopping on consumption events with Black Friday Weekend as an empirical example.

Simmonds, E. (2021). How to avoid fake Black Friday deals. Which.co.uk.

https://www.which.co.uk/reviews/black-friday/article/black-friday-deals-how-to-check-if-a-black-friday-deal-is-real-aKtJD2L0zJEt - Which? (accessed 20 November 2021).

Jönköping International Business School

Visa alla mina bloggposter

Detta är en bloggtext. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Jönköping University.