Presentationer och grupper
Session 1: 28 nov kl 13.30-15.00
Grupp 1
Sal: Hb116 - chair Eva Alerby
Förskolans möte med "tiggare". Social utsatthet som en etisk och pedagogisk fråga
Klara Dolk
Migration, språkligt lärande och social inkludering INSTÄLLD!!!
Andreas Fejes
Migration, språkinlärning i värdlandet, och den globala engelskans inflytande
Alastair Henry
Grupp 2
Sal: Hc113, chair Sven Bölte
Randomiserade kontrollerade studier av interventionsprogram för elever med tidiga läs- och matematiksvårigheter
Henrik Danielsson
Designprinciper för matematikundervisning
Johan Lithner
Förskolepraktiker i Sverige, Portugal, och USA, och barns delaktighet i förskolan
Frida Åström
Session 2: 28 nov kl 15.30-17.00
Grupp 3
Sal: Hb116 - chair Ylva Hofvander Trulsson
Mobbningsarenor: en socialekologisk undersökning av skolmobbning
Paul Horton
Diskurser om kropp, hälsa och vikt bland lärare i idrott och hälsa
Peter Korp
Grupp 4
Sal: Hc113 - chair Vibeke Grøver
Specialpedagogstudenters relationskompetens
Jonas Aspelin
LIKVÄRDIG UTBILDNING FÖR BARN MED SPRÅKSTÖRNING? – En studie av måluppfyllelse, erfarenheter och deltagande
Anna Ekström
”I AM” – ett Erasmus+ projekt om inkludering och kartläggning av skolmiljön för att ge alla elever det stöd de behöver
Eva Björck och Lilly Augustine
Session 3: 29 nov kl 08.30-10.00
Grupp 5
Sal: Hb116 - chair Ylva Hofvander Trulsson
Sámi mánná jurddavázzin – Samiska barn som tankevandrare: Berättande och kritiska filosofiska undersökningar i urfolks tidiga barndomspedagogik
Viktor Johansson och Ylva Jannok Nutti
Perspektivtagande hos framtida poliser: effekter av utbildning och praktik
Christina Wikström
Delaktighet för vem/vilka och av vem/vilka i dagens samhälle? Från binär tänkande till en tredje position för social rättvisa
(redovisning av VR projekt PAL) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Sangeeta Bagga-Gupta, Jönköping University (projektledare)
Giulia Messina Dahlberg, Göteborgs universitet
Ingela Holmström, Stockholms universitet
Johan Malmqvist, Linné universitet
Gayatri Ahuja, AYJNISHD(D), Ministry of Social Justice Empowerment, India
Grupp 6
Sal: Hc113 - chair Vibeke Grøver
Att undervisa konkurrerande historier: Historielärares växlande epistemologiska utgångspunkter
Henrik Åström Elmersjö
Fakturan, fortbildningen och forskningen
Anita Norlund
Kontroversiella frågor i samhällsorienterande undervisning: En komparativ ämnesdidaktisk studie
Henrik Åström Elmersjö