Digitala klyftor och social hållbarhet 7.5 hp
Nästan hela Sveriges befolkning använder digital teknik. Men statistiken pekar också på digitala klyftor, där faktorer som kön, ålder, funktionsförmåga och socioekonomi kan skapa ett digitalt utanförskap. Inom de globala hållbarhetsmålen ligger fokus på att ingen ska lämnas utanför när samhället utvecklas. Kursen handlar därför om digitaliseringens konsekvenser i ljuset av social hållbarhet.
Kursinnehåll
- Digitalisering i ljuset av social hållbarhet och de globala hållbarhetsmålen
- Digitala klyftor i ett historiskt perspektiv
- Statistik om internetanvändande inom olika grupper
- Betydelsen av kön, ålder, funktionsförmåga och socioekonomi gällande digitalt utanförskap
- Rättighetsfrågor kring tillgänglighet och delaktighet
- Den digitala medborgaren – möjligheter och risker
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet (eller motsvarande kunskaper).
Urval
Utbildningsnivå: Grundnivå
Kurskod/Ladokkod: LDKG14
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation
Label | Value |
---|---|
Studieform | Nätbaserad distans |
Antal träffar | 0 |
Termin | Hösten 2025: vecka 36 – vecka 3 |
Studietakt | 25% |
Undervisningsspråk | Svenska |
Ort | Ortsoberoende |
Kurstid | Dagtid |
Platser | 30.0 |
Studieavgift Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: | 12375 SEK |
Kursplan (PDF) | |
Anmälningskod | HJ-12885 |