Katherine Stevenson och Andreas Gremyr

Katherine Stevenson och Andreas Gremyr

Vården som ett Lärande hälsosystem för att adressera komplexa utmaningar

Hur kan vården utvecklas till ett system som lär och förbättras kontinuerligt – tillsammans med patienter och med stöd av data och ny teknik? Det var en av frågorna som forskarna Katherine Stevenson från University of Saskatchewan, Kanada och Andreas Gremyr från Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Göteborg resonerade kring under seminariet på Hälsohögskolan den 2 december.

Med hälso- och sjukvårdens stora utmaningar som bakgrund introducerades konceptet Learning Health Systems (LHS; Lärande Hälsosystem) – dess teoretiska grund och hur det kan omsättas i praktiken till stöd för kontinuerliga förbättringar som bygger på samskapande och lärande med stöd av data och ny teknik.

Under seminariet berättade även Katherine och Andreas hur förbättringsvetenskap, implementeringsvetenskap och samskapande hänger ihop och bidrar till att utveckla ett välfungerande LHS.

Katherine och Andreas har under många år haft ett nära samarbete med Jönköping Academy. Katherine undervisade i masterprogrammet i Kvalitetsförbättring och ledarskap på Hälsohögskolan mellan 2009 och 2018, där hon bland annat ansvarade för kurser i förbättringskunskap.

Andreas Gremyr har bakgrund som psykolog och verksamhetsutvecklare inom psykiatrin. Han har gått masterprogrammet i kvalitetsförbättring och har disputerat vid Hälsohögskolan med fokus på LHS för psykiatri. De senaste åren har han delat sin tid mellan en postdok vid the Anderson Center for Health System Excellence (i Cincinnati, USA), där han deltagit i design och utvärdering av ett nytt LHS för Bipolär sjukdom, och som chef för ePsykiatrienheten på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, som utvecklar och sprider arbetssätt i linje med LHS som stödjer patienter, behandlare och chefer till mer datadriven vård och utveckling.

Tips på artiklar om LHS:
Hur kan ett Lärandehälsosystem se ut för någon med komplex och kronisk sjukdom? Genom personas och scenarion beskriver denna artikel vad ett LHS kan tillföra vården och hur det kan se ut. A Learning Health System for people with severe mental illness: a promise for continuous learning, patient coproduction and more effective careLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hur kan LHS stödja samskapande (coproduction)? Denna artikel genomlyser hur de mest mogna LHSn förändrat hur vård skapas för att möjliggöra coproduction, codesign och coinnovation på flera nivåer, och vilka principer som tagit dem dit. The role of Coprodutionin Learning Health Systems.

 

2025-12-04