Zoom
Zoom är ett verktyg för möten över internet. Det kan användas för grupparbeten, handledning, video-möten eller föreläsningar.
I Zoom kan man sända video och ljud, dela sin skärm, skapa breakout rooms för arbete i mindre grupper, göra enkla undersökningar samt spela in det som händer i mötesrummet.
Zoom är tillgängligt för både Studenter och Personal.
Logga in i Zoom Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Zoom-klienten finns tillgänglig i Software Center på JU-dator men kan även laddas ner Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Om man loggat in på sin JU-konto och bokat mötet via den så han man möjlighet att ha upp till 500 deltagare i ett vanligt möte. Man kan också bjuda in till webinarie med upp till 500 deltagare (view-only attendees). Behöver man hålla större webinarier (med upp till 1000 anslutna deltagare) behöver man köpa en licens, kontakta IT Helpdesk.
Zoom Events är en ny funktionalitet, som kräver inköp av extra licens. Lär dig mer om vad Zoom Events är här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Kontakta IT Helpdesk om du vill köpa en licens.
Guider:
Svar på vanliga frågor och videoguider finns i Zoom:s hjälpcenter Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Anslut som deltagare till Zoom-möte Pdf, 492.6 kB.
Kom igång med Zoom (för dig med JU-konto) Pdf, 172.2 kB.
Skapa en Poll Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Breakout rooms Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Koppla din Outlookkalender till Zoom Pdf, 289.4 kB, öppnas i nytt fönster.
Stäng av notiser för kalenderhändelser i Zoom Pdf, 172.3 kB, öppnas i nytt fönster.
Inspelningar
Lokal inspelning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Lägg till fler mötesvärdar
I ett möte Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
När man schemalägger Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (endast JU-personal)
Med host key Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (externa)