student
2018-03-01

2018-03-01

HLK studenter i TV4 Nyhetsmorgon

Elin Albinsson och Oskar Lööv läser MKV-programmet och fredagen den 2 mars är de med i TV4 Nyhetsmorgon för att berätta om sin C-uppsats.

Vem får synas i svensk reklam – vad hände sen? är rubriken på den C-uppsats som Elin Albinsson och Oscar Lööv vid Högeskolan för lärande och kommunikation har skrivit.

Många minns nog debatten som följde undersökningen ”Vem får synas i svensk reklam?” från Sveriges kommunikationsbyråer (Komm) 2015. I sin uppsats har studenterna gjort en uppföljning på undersökningen för att se om reklamen i svenska dagstidningar blivit mer inkluderande. Tyvärr verkar svaret på den frågan vara NEJ.

Studenterna granskade annonser i Dagens Nyheter, Göteborgs Posten och Sydsvenska Dagbladet under en femmånadersperiod 2017. Resultatet visade att representationen är mer ensidig idag än den var när Komm genomförde sin undersökning för två år sedan.

– Vi var nog båda ganska övertygade om att det skulle ha skett en förändring till det bättre de senaste åren, med tanke på all diskussion om normbrytande och inkluderande kommunikation. Tyvärr verkar det inte ha slagit igenom i de svenska dagstidningars annonser som vi har studerat, säger Elin Albinsson.

Slå på TV4 Nyhetsmorgon Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. imorgon kl 07:00 för att höra mer.