IT information
Checklista för ny student
- aktivera ditt konto
- konfigurera wifi (EduRoam)
- konfigurera MFA (multifaktor autentisering/tvåstegsverifiering)
- logga in i Canvas
- ladda ditt utskriftssaldo
10 minuter för en enklare IT-vardag
Titta på våra korta introduktionsfilmer för att snabbt få svar på de vanligaste frågorna
- Konton, trådlöst nät och utskrifter (4:18 min) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Canvas (4:20 min) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Om du önskar veta mer om olika delar av IT-miljön finns kompletterande filmer här:
Intro/checklista Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Aktivera konto (utan ljud) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Eduroam - trådlöst nätverk Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Självservice för användarkonto Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
JU-kortet (utan ljud) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Fria programvaror Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-post Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Utskrifter, kopiering och skanning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Canvas - lärplattform Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Support och information Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Användarkonto
Användarkonto
I samband med att du blir antagen till en utbildning eller kurs vid Jönköping University får information om hur du registrerar dig samt skapar ett användarkonto. Användarkontot kan du använda för att logga in på högskolans datorer, det trådlösa nätverket, Canvas (högskolans lärplattform), Bibliotekets söktjänster, Office365 m.m.
Lämna aldrig ut lösenordet till ditt användarkonto, om du har gjort detta byt lösenord omgående.
Med användarkontot får du tillgång till molnlagring i OneDrive (1 TB) där du kan spara dina filer.
Ansvarsförbindelsen
Ansvarsförbindelse
När du aktiverar ditt användarkonto godkänner du en ansvarsförbindelse för användningen av Jönköping Universitys dator-, nät- och systemresurser. Du förbinder dig att följa ansvarsförbindelsen.
Exempelvis är massutskick via e-post endast tillåtet till din egen studiegrupp samt till ditt eget program. Det är inte tillåtet att ladda hem olaglig film via sin privata dator i vårt nätverk eller att spara musik/film på G: som inte rör studierna.
Självservice
Självservice
På självservicesidan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du göra följande:
- Aktivera olika sätt att själv kunna byta bortglömt eller utgånget lösenord.
- Byta lösenord för ditt användarkonto och eduroamkonto (wifi)
- Se giltighetstiden för ditt användarkonto
- Ändra pinkod till ditt JU-kort
- Spärra JU-kortet om du har förlorat det
E-post
E-post
Jönköping University använder Outlook som e-postsystem. Alla campusdatorer har Outlook installerat. Du kan även använda Outlook Online från en privat dator via portal.office.com Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Som student vid JU är du skyldig att läsa din e-post.
Anslut till högskolans wi-fi
Anslut till högskolans wi-fi
Om du har ett användarkonto kan du ansluta en privat dator eller andra mobila enheter till högskolans wi-fi (eduroam).
Jönköping University är anslutet till eduroam, vilket ger studenter och personal tillgång till internet även på andra universitet och högskolor som är anslutna till eduroam.
Följ anvisningar för det operativsystem som är installerat på din dator för att ansluta mot högskolans nätverk. Notera att du behöver ett separat användarnamn och lösenord för ditt eduroamkonto. Det ordnar du på självservicesidan.
Utskrifter
Utskrifter
När du skriver ut på högskolan kan du hämta din utskrift på valfri skrivare. Läs mer om print på IT Helpdesk.
För att hämta din utskrift loggar du in med hjälp av JU-kortet eller manuell inloggning (användarnamn och lösenord för ditt användarkonto). Samtliga skrivare kan skriva ut i upp till A3-format, svartvit/färg, kopiera och skanna dokument direkt till e-post eller din hemkatalog.
Datorsalar
Datorsalar
Datorsalarna på campus är öppna 24-7. Du behöver använda ditt JU-kort för att komma in i salarna.
Ladoks webbtjänster
StudentLadok
Ladok är högskolans studieadministrativa system, där du kan:
- Terminsregistrera/kursregistrera dig
- Anmäla dig till tentamen
- Skapa studieintyg
- Se studieresultat
- Anmäla adressändring
Canvas
Canvas
Canvas är högskolans webbaserade lärplattform. Där finner du kursinformation, kursmaterial, laborationsanvisningar och mycket mer.
Du loggar in på Canvas via adressen canvas.ju.se med din e-postadress från JU och ditt lösenord. Där kan du sedan klicka dig in på dina kurser. Canvas är också tillgängligt som applikation i din mobila enhet via Play Butik och App Store. Sök på Canvas Student.
Teams
Teams är en plattform för chatt, möten, anteckningar och dokument på arbetsplatsen. Läs mer om Teams på IT Helpdesks webb
Zoom
Zoom är ett verktyg för möten över internet. Det kan användas för grupparbeten, handledning, video-möten eller föreläsningar. Läs mer om Zoom på IT Helpdesks webb.
JU Mobile
JU Mobile
Med JU Mobile får du ditt schema direkt i mobilen och du kan även anmäla dig till tentamen, se dina studieresultat och boka grupprum. Appen finns för Android och iOS.
Tvåstegsverifiering (MFA)
Under våren 2023 kommer tvåstegsverifiering (MFA) införas för samtliga studenter. Läs mer om MFA på IT Helpdesks webb
Fria programvaror
Fria programvaror
Som student vid JU har du möjlighet att kostnadsfritt ladda ner och använda flera av Microsofts program.
Servicefönster
Servicefönster
Varje fredag kl. 17-18 och den tredje söndagen* i månaden kl. 8-17 kan IT-service utföra servicearbete på högskolans IT-infrastruktur. Under denna tid kan störningar uppstå och filer/program på nätverket kan vara otillgängliga.
IT Helpdesk
Felanmäl/Fråga online Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Ordinarie öppettider:
Besök: Hus A, 3:e våningen
Mån - Fre 08:00 - 15:00
Ring: 036 - 10 1112
Mån - ons, fre 07:30 - 16:00
Tor 07:30-15:00