Barns språkliga lärande och kommunikation i förskolan 15 hp

Kursinnehåll

  • Barns tidiga språkliga lärande och fonologisk medvetenhet
  • Språkutvecklande undervisning
  • Musik och rytmer i språkutvecklande undervisning
  • Teorier kring barns tidiga språkutveckling i ett första– och flerspråkighetsperspektiv
  • Förskolan som bokpraktik – bilderboken och högläsning relaterat till barns språkliga lärande och meningsskapande
  • Literacy och multimodalitet - semiotiska resurser relaterat till barns språkliga lärande
  • Aktiviteter och miljöer i förskola och förskoleklass relaterat till text, tecken och symboler
  • Teoretiska perspektiv på barns tidiga skriftspråkslärande, relationen mellan tal- och skriftspråk
  • Vetenskaplig metod; Fältstudie, observation och analys av samtal, miljön och förskollärarens språkundervisning i förskola och förskoleklass

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt godkänt resultat inom Utbildningsvetenskaplig kärna om minst 18 hp samt minst 5 hp i Didaktik i förskola I, 15 hp (eller motsvarande kunskaper). Dessutom krävs godkänt resultat i Verksamhetsförlagd utbildning I, 4,5 hp (eller motsvarande kunskaper)

Utbildningsnivå: Grundnivå

Kurskod/Ladokkod: L1BSLO

Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Fakta aktuellt kurstillfälle

  • Typ av kursProgramkurstillfälle
  • StudieformNormal
  • Termin
    2025 Vecka 36 - Vecka 45
  • Studietakt100%
  • OrtLjungby
  • KurstidDagtid
  • StudieavgiftGäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz24750 sek
  • Kursplan
  • AnmälningskodL101L
Sidan uppdaterad 2013-06-17