Barns språkliga lärande och kommunikation i förskolan 15 hp
Kursinnehåll
- Barns tidiga språkliga lärande och fonologisk medvetenhet
- Språkutvecklande undervisning
- Musik och rytmer i språkutvecklande undervisning
- Teorier kring barns tidiga språkutveckling i ett första– och flerspråkighetsperspektiv
- Förskolan som bokpraktik – bilderboken och högläsning relaterat till barns språkliga lärande och meningsskapande
- Literacy och multimodalitet - semiotiska resurser relaterat till barns språkliga lärande
- Aktiviteter och miljöer i förskola och förskoleklass relaterat till text, tecken och symboler
- Teoretiska perspektiv på barns tidiga skriftspråkslärande, relationen mellan tal- och skriftspråk
- Vetenskaplig metod; Fältstudie, observation och analys av samtal, miljön och förskollärarens språkundervisning i förskola och förskoleklass
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt godkänt resultat inom Utbildningsvetenskaplig kärna om minst 18 hp samt minst 5 hp i Didaktik i förskola I, 15 hp (eller motsvarande kunskaper). Dessutom krävs godkänt resultat i Verksamhetsförlagd utbildning I, 4,5 hp (eller motsvarande kunskaper)
Utbildningsnivå: Grundnivå
Kurskod/Ladokkod: L1BSLO
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation
Fakta aktuellt kurstillfälle
- Typ av kursProgramkurstillfälle
- StudieformNormal
- Termin2025 Vecka 36 - Vecka 45
- Studietakt100%
- OrtLjungby
- KurstidDagtid
- StudieavgiftGäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz24750 sek
- Kursplan
- AnmälningskodL101L
Sidan uppdaterad 2013-06-17